Monday, May 17, 2010

Keli

Keli.... kenape orang tergila-gilakan ikan keli?? siap ada yang menjadi penternak keli.. ada yang gila gila memancing keli.. ada yang suka ria buat keli bakar.. dan yg lagi popular di kampung aku, gulai tempoyak ikan keli.. duuhh.. berbeza pula dgn aku kali ini.. aku tidak menganggap keli ni seekor ikan.. sbb dlm kamus hidup aku, ikan sepatutnya berbentuk begini :

bukannya berbentuk seperti yang di atas sekali tu. dapatkah anda lihat perbezaannnnyaaa yang sangat sangat sangat ketara?? di bawah ni ada sedikit analogi tentang ikan keli..

hmm.. berdasarkan kepada rajah di atas, keli mempunyai ingsang, hidung, pelvic, dan bla bla bla seperti yang anda lihat di atas ni..

ironiknya, walaupun ikan ni dikerat kerat, dia masih lagi boleh bergerak gerak.. walaupun dibiar lama di atas tanah, dia masih lagi bergerak gerak... walaupun di atas bara, dia masih bernafas? uhhhhh... aku sering tertanya tanya, ikan kah keli ni? dan jawapan yang sering dikepala, TIDAK keli ni bukan ikan.. kalau bukan ikan, keli ni spesis apa? dinasour mungkin? ataupun spesis biawak yg tidak berkaki dan berinsang.... ....

dengan bantuan gambar di atas, dpt anda bayangkan biawak tanpa kaki dan ada insang.. kalau nak over sikit, reaction yg sepatutnya adalah 'ggggrrrrrrooooosssssssss'.... tp aku kena kawal perasaan... takot org fikir aku ni '....' -.-; hahahaha

well back to the keli, frankly speaking i'm not a big fan of it. i dont like to eat keli. i dont like to touch keli. i dont like even to see it.. but right now, my mother... sob sob.. my mother is cooking the keli for lunch.. :'(((((( why kelii?????? nak nangis rasanya tgk mak masak keli... apa la agaknya aku nak makan nnt.. sob sob..

5 comments:

  1. wey layan kot keli masak merah/sambal! suatu ketika dahulu aku seperti kau... namun apabila sudah tinggal di uitm, keli sambal menjadi pilihan.

    ReplyDelete
  2. haha sama lah kita fthh! sedapppp kott ikan keli!

    tp!
    tp kalau nk suruh aku masak ikan keli,
    no way josse!
    aku geli gila pegang ikan keli yg fresh lg tu..
    aku terbayang ular....! sama lah cm belut..belut pn aku xmkn....

    ReplyDelete
  3. jom tgk blog ikan keli...mana taw kot2 jatuh minat kat ikan keli...:)

    ReplyDelete
  4. wahh fatihah keli sambal aku x pernah tgk lagi.. err mcm pelik je.. haha walau apa pon jenis masak keli aku ttp x suke. hahahha

    jijah.. aku x terbayang ular. ular boleh terima lagi.. tp, biawak.. wuuuuu... belut? ade ke kat uitm masak belut? hahaha belut pon mcm pelik je utk di makan? hahah

    ReplyDelete
  5. to projek keli kanvas.. hehehe my uncle pon ada project ternak ikan keli jugak. pakai canvas jugak. tp kecil2an je kat perak.. skang die dah tambah ikan puyu ngan ikan talapia dlm kolam tu..

    ReplyDelete